Ett utbud som passar just Dig      mailadress: lotta@yogadivine.se, mobilnr: 0708-750710

Yogan kan förbättra din hälsa

Yogaträningen påverkar kroppen och dess inre organ på många olika sätt. Den ger smidig, uthållig muskulatur, påverkar matsmältningen och hormonbalansen, ger ett starkare mer uthålligt nervsystem, balanserar höger och vänster hjärnhalva mot varandra som tex kan förbättra dina sömnvanor, blodtryck, lugn – för att bara nämna några. Det är helt klart att du får ett antal tydliga, mätbara effekter, både fysiskt och mentalt av din yogaträning . .

 Yoga handlar i grunden om andning och medvetenhet. Det viktigaste med yogaträningen är att lära sig att lyssna inåt, in i kropp och in i sinne. Det handlar dels om att bygga upp en medvetenhet om kroppen, dess spänningar och beteendemönster, dels att nå en djupare insikt om verklighetens sanna natur, att göra dig som människa fullständigt medveten och uppnå din fulla potential. Yoga är, enkelt uttryckt, en teknik för att uppnå fullständig medvetenhet.

I Sverige har vi via MediYogan, skaffat oss en tätposition även med internationella planet. Idag erbjuder 70 sjukhus och vårdcentraler i Sverige medicinsk yoga. Bland dessa, hjärtrehab på Danderyds sjukhus.
I en nyligen släppt forskningsrapport från Karolinska Institutet konstateras att samhället kan spara
1 miljon per patient och år, dvs flera miljarder varje år, om medicinsk yoga sätts in tidigt för människor.
För många människor är det en stor utmaning att integrera yoga och träning i sin vardag, med jobb, familj och för mycket stress.
Effektivt mot högt blodtryck
Högt blodtryck är ett stort och växande problem i Sverige. Var fjärde vuxen har högt blodtryck och 1,2 miljoner
medicinerar mot sitt höga blodtryck, till en kostnad för samhället på ca 2,5 miljarder kr per år. Risken för hjärtinfarkt, hjärt- och njursvikt, stroke och andra allvarliga sjukdomar ökar starkt vid högt blodtryck. MediYoga – Medicinsk Yoga har i flera svenska studier visat sig vara ett effektivt sätt att sänka blodtrycket.
En ny stor yogastudie startas nu i Malmö av centrum för Primärvårdsforskning, efter positiva effekter av en studie i Svedala 2011 då två enkla övningar på 15 minuter gav positiva effekter på blodtryck och livskvalitet.
Exempel på andra mätbara effekter av MediYoga, enligt svensk forskning, är på: hjärtsvikt, förmaksflimmer, stressnivåer, sömn och ångest. Internationellt finns också stora mängder publicerad forskning.
Länkar:
Svensk Forskning på MediYoga:
http://www.medicinskyoga.se/?verk=forsk&list=sv
Internationell forskning på yoga:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=yoga
Forskning på meditation:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=meditation
Forskning på yoga som genterapi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=yoga+and+genexpression

Medicinsk yoga:   Passar för dig som har migrän, spänningshuvudvärk, stressad, ont i kroppen, ryggont, sömnproblem och högt blodtryck. Passet är 60 minuter och med djupavslappning. Man kan sitta på golvet eller på stol under passet. 150 kronor för en prova på gång. Detta görs via anmälan på hemsidan.                                                                                                           

Prova på Yoga                                                                                                              Välkommen att prova yoga hos oss på Yoga Divine AB. En timme för 150 kronor.  Dag /lunch passen riktar främst in sig på en mjukare yoga och kvällspassen är mer fysiska. Anmäl dig här.

Mjuk Yoga Lotta
Vi börjar med 5 min avslappning, lär oss djupandas som sedan utvecklas till flera olika andningstekniker. Yogapositionerna är långsamma och inkännande med fokus på andningen. Förbättrar rörligheten och medvetenheten och får mera energi. Anmäl dig här.

Hatha Yoga Lotta
Dynamisk yoga i en kombination av andningsövningar, kroppsställningar och avslappning allt i ett naturligt flöde.  Anmäl dig här.

Privat Yoga
Privatlektioner som utgår från deltagaren för utveckling helt i  egen takt och efter egna förutsättningar. Anmäl dig här.

Inspirerad Medicinsk Yoga Lotta
Varje pass innehåller 2 andningövningar ( långa djupa andningar och eldandning) som är det centrala i övningarna, 5 olika positioner, samt djupavslappning. Passen vi gör är lugna, inkännande men även utmanande. Du anpassar övningarna efter dina förutsättningar och känner in din dags rytm och begränsningar. Yogan är läkande, minskar stress, ökar din medvetenhet och närvaro.Börjar med 5 minuters avslappning, fokus på djupandning och kroppshållning som är det centrala. Lunch yoga är en lugn form, där vi stretchar, stärker kroppen och balanserar tanken och ger energi.  Rörelserna ökar cirkulationen, stärker muskulaturen och löser upp spänningar, ökar rörligheten i rygg, nacke och axlar.  Det går mycket bra att göra övningarna på stol, avslutas med djupavslappning. du känner in din dags rytm och anpassar övningarna efter dina möjligheter och förutsättningar. Yogan är läkande, stärkande, minskar stress, ökar din medvetenhet och närvaro. Anmäl dig här.

Yin Yoga  med Lotta

Yin Yoga
 är en meditativ stilla yoga där du håller de flesta positioner sittandes eller liggande i 3-5 min. Yin Yoga är mer en passiv stretch där du främst engagerar bindväven och ökar dess mobilitet, smidighet och styrka. Utöver den fysiska effekten, så ökar din rörlighet och påverkar dig även mentalt och energimässigt genom att förbättra din cirkulation och balansera dina energiflöden. Yin Yogan utgör därmed ett utmärkt komplement till mer Yang- orienterade- aktiviteter och liv,som till exempel om du utövar Bikram-,  Ashtanga Yoga, löpträning eller har en hektisk vardag.

Lunchyoga/Mindfulyoga/ Yvonne Norlèn Onsdag kl.12.00-12.45

Mindfulyoga fokuserar på att öka din förmåga till närvaro, både i kroppen och sinnet. Du kommer ner i varv i kropp & själ. Inga förkunskaper. Ökar rörligheten i rygg, nacke och axlar.  Det går mycket bra att göra övningarna på stol, avslutas med avslappning. Du känner in din dags rytm och anpassar övningarna efter dina möjligheter och förutsättningar. Yogan är läkande, stärkande, minskar stress, ökar din medvetenhet och närvaro.

 Bra att veta

Yoga upplevs för det mesta positivt och ger energi och glädje samtidigt som den
skapar balans och ett inre lugn. Vissa dagar kan övningarna ändå kännas tunga.
Möt även de stunderna med positivt tänkande. Yoga är en process som tar tid och
dagsformen varierar. Lyssna till din kropp.

Jämför dig inte med andra. Utgå från dina förutsättningar och ge dig själv den tid
som behövs för din egen utveckling.

Att tänja korta muskler kan kännas men det ska inte göra ont. Andningen är den
bästa måttstocken för dina begränsningar. Öppna upp ditt hjärta i ödmjukhet inför dig själv.

Ät inga stora mål 2 timmar före passet och drick varken precis innan eller under
yogatillfället.

Träna barfota och i bekväma kläder.

Mattor finns för utlåning till nybörjargrupper.

Enligt tradition yogar man inte under mensens första tre dagar. Du kan träna även
då, men ta det lite lugnare och undvik de inverterande ställningarna.

Berätta om du är gravid eftersom vissa övningar inte är lämpliga då.

Känn alltid in dagsformen och pressa dig inte för hårt. Släpp alla tankar på
prestation!

Jag är medveten om att allt jag utövar i yoga är på eget ansvar och jag har egen försäkring. Jag förbinder mig att följa instruktionerna som ges i yoga klasserna. Jag tar fullt ansvar över att inte överskrida mina gränser i utövandet av yoga. Samt meddela om eventuella skador eller sjukdom som ischas, högt blodtryck, knäskada eller ryggproblem.
Ring om du har Ischias, högt blodtryck, knäskador,